torsdag 4 februari 2010

Buketter

dag har vi fått träna på att göra olika buketter. Vi fick göra vilka buketter vi ville. Jag gjorde först tre olika rundbundna, luftiga rosbuketter (bra träning inför Alla Hjärtans Dag) och sedan gjorde jag en begravningsbukett. Här är en av mina rosbuketter:

 

Det är 7 rosor (= jag älskar dig). Jag har använt eukalyptus och en manchett av salall i buketten samt några strån (björngräs). Usch vad jag hatar strån!!! De hamnar aldrig där man vill ha dem och en eukalyptuskvist åkte dessutom på sniskan när jag band ihop buketten, hmm ... Jag tyckte inte att bladmanchetten passade särskilt bra heller, salallen påminner alldeles för mycket om rosenbladen vilket bara får det hela att se "rörigt" ut. Det hade passat bättre med läderblad men det var slut. Jag skulle kanske ha skippat manchett helt och hållet och lindat någon finare bast runt bindstället istället. Det hade blivit mer stilrent. Nåväl, det är INTE lätt att binda en luftig rosbukett tillräckligt hårt och DET lyckades jag i alla fall med idag. Man ska kunna hålla i en stjälk nedanför bindstället utan att blommorna åker isär. Jag kunde dock ha gjort buketten något luftigare, bara att släppa upp lillfringret och ringfingret när jag binder buketten så åker blommorna isär mer. Jag glömmer det ibland och håller för hårt. Viktigt också att dra ned basten lite när man binder så att den inte hamnar för långt upp.

Nästa projekt var en begravningsbukett. Jag hann bara göra en sådan: 



Klar! Ovan ser man ganska tydligt att buketten är uppbyggd i basen, vilket karaktäriserar en begravningsbukett. 

  
En begravningsbukett ska ligga ned på golvet

  

Det är en kalla, veronica, forsythia, tulpaner, kryss, hypericum, aspidistrablad, sallal och cypress i buketten. Jag hade ett eget tema; en vårig bukett till en man. Då blev det lättare att välja blommor för det fanns det ganska gott om idag. Min bukett blev kanske lite platt men jag blev nöjd ändå. Läraren sa att jag kunde ha gjort den bredare nedtill och att den hade blivit fin som nivåbukett om jag hade tagit bort aspidistrabladen. Det sista vi fick göra idag var en varsin ros-solitär inför Alla Hjärtans. Här är min:


Det fanns tyvärr inga röda rosor kvar så jag tog en orange. Jag har först lindat lila bast runt stjälken nedanför roshuvudet och virat några varv med rosa dekorationstråd (syns ej på bilderna). Sedan tog jag ett vackert rosaskimrande band, gjorde en liten ögla och fäste det med en blågrå pärlnål. Jag har satt ett par självhäftande hjärtan på bandet. Basten har jag strimlat lite med naglarna. Detta skulle bli ursnyggt till en mörkröd ros tror jag!

Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar