onsdag 3 februari 2010

Dekoration mot kalkyl

Idag fick vi öva på att göra dekorationer mot kalkyl dvs färdiga ordrar till ett bestämt pris. Jag skulle göra en tuff dekoration till ett arkitektkontor för 400 kr. Jag tänkte genast på en slags konstruktion med mycket linjer och djärva färgkombinationer. Något annorlunda, futuristiskt, lite oroligt. Jag kanske har fått helt fel bild men jag upplever ofta arkitektritade byggnader som ogästvänliga och konstiga, hypermoderna. De brukar också ha mycket vinklar. Jag gick på den känslan när jag gjorde dekorationen och blev rätt nöjd med resultatet. Det är dock inte en dekoration jag skulle vilja ha själv hemma på vardagsrumsbordet!

Priset för min dekoration blev precis 400 kr men då var jag också noga och räknade på allt innan jag stack ner något i stickmassan. Under arbetets gång bytte jag ut några blommor mot några andra till samma pris. För en person som inte kan ett dugg om floristik kan detta se ut som ett virrvarr av pinnar men faktum är att det ligger en hel del "tänk" bakom, både på ett medvetet och ett omedvetet plan för en del saker upptäckte jag först när dekorationen var färdig. Här är framsidan mot svart resp. vit bakgrund:









Det är anthurium, heliconia, gloriosa, veronica, nejlika, hypericum och stålgräs i dekorationen, resten är pinnar. Läraren tyckte att min dekoration var spännande men sa att jag kunde ha valt ett annat bottenmaterial. Den röda gloriosan försvinner i den röda sisalen. Jo, jag hade föredragit svart, blå eller lila sisal för att få mer kontrast men det fanns inte och inte heller bark som kan bli väldigt snyggt i den här typen av dekorationer. Sedan sa läraren att jag kunde sätta blommorna på olika nivåer i djupled också, den kortaste blomman behöver inte alltid vara främst utan kan vara i mitten eller längst bak för att skapa mera djup. Jag kan också försöka variera mig lite när det gäller antalet blommor. I det här fallet är det två av varje sort. Något att tänka på framöver. Det jag känner själv är att det var synd att heliconian inte var längre (den röda spetsiga blomman), hade velat få upp den mer på höjden. På slutet av dagen fick vi inhämta information om olika krukväxter.

Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar