söndag 28 februari 2010

3:e praktikveckan

Jag var sjuk nästan hela förra veckan, förkyld med feber, men i måndags var jag på benen igen och kunde börja på det andra praktikstället, en blomsterhandel några mil från stan. Jag har aldrig varit där tidigare så det var lite nervöst första dagen men det gick bra. Jag har fått göra jättemycket den här veckan. Jag har bl a gjort ett par samplanteringar med vårlökar, 6 tulpanbuketter varav en direkt till kund, en hög dekoration med liljor, 3 rosbuketter och en låg begravningsdekoration med tulpaner. Sedan har jag haft många givande och utvecklande samtal med butiksinnehavaren, en fascinerande människa som har ett lite annorlunda tänk som florist. Jag tror att det är bra att vara på lite olika ställen under praktiken, precis som skolan rekommenderar.

 Planteringar med pärlhyacint, hyacint och krokus

 
Hög dekoration med liljor

 
Låg begravningsdekoration


Rosbukett


Dessa "trolltårtor" med rosor har C gjort - det är alltså inte mina skapelser men det var min idé att döpa dem. 

Roligast var att få göra begravningsdekorationen, jag trodde inte att jag skulle få göra någon sådan redan under första praktikperioden. Jag har bara praktiserat tre dagar denna vecka men det är fullt tillräckligt just nu, skulle inte orka mer. Det har blivit ganska långa dagar. Arbetstiden är mellan kl. 9.30-16.00 men jag har klivit upp strax före kl 7.00 för att hinna med bussen kl. 8.20 och sedan är jag inte hemma i stan igen förrän ca kl 17.30. Det tar lite för mycket på krafterna med allt resande men jag ska bara vara där i en vecka till så det känns överkomligt. Det kommer säkert att gå bättre nästa vecka också, det är alltid lite extra jobbigt i början med en ny miljö, nya människor etc.

Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar