söndag 21 mars 2010

Begravningsbinderi

I torsdags jobbade vi med begravningsbinderi. Jag band först en krans av sallallblad och sedan gjorde jag en asymmetrisk dekoration på den, se nedan:


Det var roligt men jag band tyvärr på fel sida av kransen (den platta baksidan) men man lär sig av sina misstag ... Jag har även gjort en hög begravningsdekoration men det var väldigt stressigt så den blev inte så bra. Läraren sa att den var lika bred som hög och att jag borde ha fyllt ut den mer framtill, det ska inte vara två ben som sticker ut.


Jag har i alla fall en lång linje och en centrallinje i den här dekorationen, det har vi inte jobbat med tidigare. Den långa linjen ska som namnet antyder vara längst och centrallinjen som bör dominera (mest) ska gå genom dekorationens centrum. Läraren sa dock att det är upp till var och en om man vill följa dessa regler eller ej.

Jag hann inte plocka upp alla mina arbeten innan dagen var slut så läraren blev sur och gnällde på mig. Jag blev ganska ledsen. Jag tänkte stanna kvar efter skolan och plocka upp mina saker men det var tydligen inte ok enligt henne. Det är inte säkert att det passar skolan, sa hon. Väldigt förvirrande då de har sagt att det är helt ok tidigare. Jag hade planerat att stanna kvar på skolan på torsdagen för att göra ett ikebana-arrangemang, så jag gick till skolans föreståndarinna och frågade om det gick bra och det var inga problem alls. Det gick så bra sååå ... Fattar inte vad som flög i läraren, hon var verkligen jätteotrevlig. Jag stannade i alla fall kvar en stund, gjorde mitt ikebana-arrangemang av blommorna i begravningsdekorationen och städade sedan bort allt efter mig. Ikebana-arrangemanget blev inte helt lyckat men jag fick i alla fall träna på att sätta blommor i kenzan, vilket inte är lika lätt som det ser ut!


Fredagen var ingen rolig dag, jag kände mig sänkt och illa bemött av läraren och hade ingen lust att göra någonting. Det blev i alla fall en mor- och barnbukett:


Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar