söndag 14 mars 2010

Ikebana lektion 2

Idag hade jag ikebanalektion igen, var ganska trött eftersom det har varit en intensiv vecka men det gick rätt bra ändå. Denna gång höll vi till på skolan, jag fick låna en nyckel. Hedervärt av skolan! Jag fick börja med att göra en spegelvänd moribana, upright style. Alltså samma som igår fast spegelvänd. Så här blev den:


Jag blev väldigt nöjd med den, en klar förbättring. Den är i storlek medium. Idag fick jag lära mig att det finns tre olika storlekar på ikebana arrangemang; liten, medium och stor. Om man ska göra ett litet arrangemang ska shin (den längsta blomman) vara lika lång som skålens storlek (diameter + höjd). I medium arrangemang ska shin vara skålens storlek x 1,5 och stora arrangemang skålens storlek x 2. En liten repetition av blommorna som utgör grundformen. Shin är den längsta blomman och representeras av en rund symbol på ritningarna, soe är näst längst och utgörs av en fyrkantig symbol, hikae som är kortast är en triangel.


Sedan fick jag göra en moribana no 1. Det är som en vanlig moribana upright style fast shin är placerad på motsatt sida för att skapa mera luft, tydligen vanligt när man använder kvistigt material. Jag hade lite problem med glasskålen som egentligen inte var så lämpad för ikebana men så här blev det i alla fall:


Inte helt nöjd men det får duga så länge. Jag har fått i läxa att göra ytterligare en sådan här + en spegelvänd på egen hand innan vi ses nästa gång. Att tänka på när man gör ikebana arrangemang är att vrida skålen lite för att skapa mer dynamik och djup. Hårda stjälkar som ska vara mycket vinklade kan man luta genast när man trycker in dem i kenzan. Hårda stjälkar bör ha en ganska lång, diagonal snittyta med den längre spetsen åt det håll som den ska luta. Det ger mera stabilitet. Man ska inte snitta eller klippa av blomman på ett grenutskott eftersom stammen ofta är hårdare där. Man ska helst inte korsa stjälkar i kenzan.

Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar