lördag 13 mars 2010

Introdukton i ikebana

Den här helgen ska jag ta privatlektioner i ikebana, japansk blomsterkonst. Första lektionen var idag (ca 3 timmar). Min lärare har två instruktörsexamen i ikebana, både i ikenobo och sogetsu så hon är väldigt kunnig. Det finns tre olika skolor eller läror inom ikebana; ikenobo som är den äldsta/ursprungliga läran och mest klassisk, ohara som kombinerar tradition med modernism (en hel del västerländska influenser) och sogetsu som är mest modern och handlar mycket om självuttryck eller self-expression. Min lärare började med sogetsu och valde sedan att komplettera med ikenobo för att gå tillbaka till ursprunget och få en djupare förståelse. Ikebana är inte bara en blomsterkonst, det är en hel filosofi genomsyrad av österländskt tänkande och symbolik. Att utöva ikebana kan liknas vid en form av meditation. Det handlar mycket om att uttrycka sig själv och hur man mår, vädret och naturen. OBS! Detta är inte någon kurs i ikebana, jag reserverar mig för eventuella fel. Denna bloggredogörelse är för min egen skull, för att jag ska komma ihåg vad jag har lärt mig!

Jag minns faktiskt inte riktigt hur jag kom i kontakt med ikebana, men det var av en slump när jag gjorde sökningar på internet i höstas. Jag är ju väldigt intresserad av Japan och TCM (kinesisk medicin), så det var förmodligen på den vägen. Jag hittade även min lärare via nätet. Visst är internet fantastiskt? Det öppnar sannerligen många nya dörrar och detta känns 100 % rätt. Jag tror faktiskt inte att det traditionella blomsterhandlarlivet är något för mig, jag blev ganska övertygad om det på min senaste praktik. Inte för att praktiken var dålig på något vis men den fick mig att vakna upp och tänka om. Jag har fått lite andra idéer nu.

Det finns flera olika designs eller sätt att arrangera blommor på i ikebana. Man kan förstås arrangera blommor fritt också (free-style) men det är bra att lära sig de grundläggande designerna först för att få ett hum om alla vinklar och måttförhållanden som utmärker ikebana. Jag fick börja med att göra en moribana, upright basic style. Läraren undervisar på engelska så jag kommer att använda en del engelska termer. Här har jag lagt grunden till mitt första arrangemang: 


Skålen är av standardstorlek dvs 35 cm i diameter och 5 cm hög. Man arrangerar blommorna på en tung platta med nålar som kallas för kenzan. Kenzan finns i olika storlekar och former. Sedan fyller man skålen med vatten strax ovanför nålspetsarna. Man snittar eller klipper vanligtvis blommorna under vatten (se glasskålen) med en speciell sax som kräver ett särskilt handgrepp. Mjukstjälkade blommor klipps rakt av medan hårdstjälkade blommor klipps snett för att det ska bli lättare att fästa dem i kenzan.


Sedan placerar man blommorna enligt ritningen ovan. Man börjar med den längsta blomman/växten som kallas för shin (heaven). För att beräkna höjden på shin tar man skålens diameter + höjd och dubblar det. Man tänker sig en triangel i kenzan och placerar shin i triangelns topp. Det är en speciell teknik att trycka ned stjälken i kenzan, man måste hålla både nertill och upptill och försiktigt pressa rakt ner. Sedan kan man luta blomman i önskad vinkel. Shin ska luta 15° åt sidan och lite framåt. När man ska bedöma blommans lutning kan det vara bra att tänka att det är 0° rakt upp och 90° rakt ut (vinkelrätt). Blomma/växt nr 2 kallas för soe (man/people) och ska vara 3/4 av shins längd. Man kan hålla blomman upp och ner bredvid shin för att få en uppfattning om det. Man placerar soe i triangelns nedre vänstra hörn. Soe ska luta 45° och lite framåt. Den tredje blomman kallas för hikae (earth). Hikae ska vara hälften så lång som sue, placeras i triangelns nedre högre hörn och luta 75° åt sidan och lite framåt (hur mycket framåt blommorna ska luta har vi inte gått in på ännu). Nu är grunden lagd för moribana. Sedan fyller man upp med andra blommor, inom triangeln eller formen. Ingen blomma ska vara utanför grundformen som består av shin - soe - hikae.

 

Man kan också fylla på med lite sten för att täcka kenzan. Det ska se naturligt ut, inte konstlat eller tillrättalagt. Att tänka på är också att blommorna ska vara vända mot solen. Arrangemanget har ingen direkt framsida utan är tänkt att betraktas framifrån eller från sidan. Så här blev det färdiga resultatet:


Man kan placera kenzan på fyra olika ställen i skålen (likt en fyrkant); längst upp till vänster, längst ner till vänster, längst ner till höger eller längst upp till höger. I detta arrangemang är den placerad längst fram till vänster. Om man placerar kenzan längst fram till höger istället skulle hela arrangemanget bli spegelvänt. Blommorna ska spegla sig i vattnet. Sedan fick jag göra ytterligare ett arrangemang, så här blev det:


Här är två aspidistrablad shin och sue, en gerbera är hikae. Jag har gjort strimlor i bladen för att energin ska kunna flöda mer fritt. En mycket givande och inspirerande lektion! Jag är glad att jag introducerat ikebana så tidigt i min floristutbildning, då är jag nog inte lika låst och inkörd på de regler och riktlinjer som gäller för europeisk blomsterdesign, jag har ett mera öppet sinne. Jag tror att fördjupningseleverna på skolan hade problem att tänka "utanför ramarna" när de hade kurs i torsdags. 

Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar