måndag 10 maj 2010

Ikebana lektion 3

Ska försöka summera lördagens ikebanalektion men förvirringen är stor .... Läraren visade mig ikebana-designen "slanting moribana" som jag också fotograferade men den överensstämmer inte med någon slanting moribana design som finns på sidan http://www.flower-arrangement-advisor.com/ikebana.html. Jag brukar gå in på denna ikebanasida för att repetera det jag har lärt mig (det finns steg-för-steg anvisningar där) men denna gång stämmer det alltså inte. Vet inte om min lärare lär ut andra metoder, om hon förklarade dåligt, om jag missförstod henne och/eller om jag helt enkelt har för mycket i huvudet just nu (?). Jag utgår dock från att den slanting moribana jag fotograferade är felaktig så därför kommer den inte med här. Jag kanske förväxlade den med någon annan design. Läraren går lite fort fram ibland.

När man gör en slanting moribana (basic) flyttar man i alla fall kenzan till position 3 i den bakre delen av skålen. Det enda som skiljer slanting från upright moribana är att shin och soe byter plats. Shin blir 45° och soe 15°. Hikae förblir densamma men det blir en liten annan karaktär på denna design. Här är en skiss som illustrerar basic slanting moribana (hämtad från http://www.flower-arrangement-advisor.com/ikebana.html):


Om man flyttar kenzan till position 4 blir designen spegelvänd. Jag gjorde även en upright moribana i en avlång skål med två kenzan. Hikae är separerad från huvudgruppen och placerad i kenzan till höger. Så här blev den:


Här är en s.k floating ikebana som läraren gjorde, enkelt men uttrycksfullt:


Till sist fick jag en liten introduktion i nageire (uttalas nagéri); ikebana-arrangemang i hög vas. Alla former (utom floating förstås) kan arrangeras i hög vas. Först gick vi igenom olika tekniker att fixera blommorna i vasen. Man kan göra antingen en klyka, ett kors eller använda en Y-formad gren, se exempel nedan:


Så här blev resultatet:


Vet inte vilken form/design det är, hittar inget som överensstämmer på ikebanasidan. Det är möjligt att jag hänger upp mig för mycket på regler men jag har hört att det är viktigt att lära sig grunderna ordentligt innan man börjar med s.k "free style". Jag vet inte om jag har tagit mig vatten över huvudet när det gäller ikebana-inlärningen. Kanske borde koncentrera mig på undervisningen i skolan istället. Det kan lätt bli för mycket, särskilt om det saknas struktur.

Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar