fredag 28 maj 2010

Sista dagen i skolan

Idag var det sista dagen på skolan och vi fick göra morsdags-bakelser. Här är tårtan som jag gjorde:


Det är nejlikor, brudslöja, rankade hyacinter, rosblad, sisal och bloddracenablad runt om. Jag har använt rosa stickmassa. Jag kunde kanske ha gjort den mera platt framtill där tårtbiten är skuren, men men.

Inslagen i cellofan

Här är ett par bakelser som de andra tjejerna i klassen har gjort:



Idag tog läraren en titt på brudarbetena som jag gjorde igår och hon tyckte inte att den transparanta buketten kändes riktigt färdig och det var ju sant, jag visste inte hur jag skulle göra och hade ingen att fråga. Hon sa i alla fall att man kan täcka stjälkändarna med blad så att de inte syns + att jag kunde ha lindat mer rankor och blommor ovanpå hållaren. Sedan kan man försöka skapa mer dynamik och djup i arbetet genom att placera den kortaste blomman längre bak. Anthuriumblomman var kanske också i största laget. Det är bra att använda små blommor när man arbetar transparant men vi har inte gått in på den stilarten under utbildningen så det kunde jag omöjligt veta. Jag såg bara en bild i en bok och försökte göra något liknande. Beträffande famnbuketten så kunde jag ha dragit ner den nedersta callan ännu mer och gjort två olika stora bindställen för att få mer asymmetri samt avslutat med tråd längst ut på stjälkarna. Istället för att använda glue dots på banden kunde jag ha gjort en rosett eller limmat.

Jag vet inte riktigt hur jag ska summera den här tiden. Jag har i alla fall lärt mig ganska mycket, utvecklat min kreativitet och lärt känna många nya, trevliga människor. En del saker har varit mindre bra t ex så anser jag att vi fått för lite handledning ibland och att bemötandet från lärarna inte alltid har varit det bästa. Jag tycker att de har fokuserat för mycket på allt som har varit dåligt istället för det som har varit bra och det finns liten förståelse för elever som behöver extra hjälp och stöd. Det är trots allt en privat skola som kostar en hel del pengar och då tycker jag att man kan ställa vissa krav men jag har bara känt mig besvärlig när jag har kommit med egna önskemål. Undervisningen har inte varit lika individanpassad som jag först trodde. Jag tycker också att det har varit väldigt ojämn arbetsbelastning, ibland har vi haft hur mycket som helst att göra och i vissa fall tycker jag att vi bara har pratat bort tiden, flummat omkring och fått sluta långt tidigare än planerat.

Jag är inte alls nöjd med utställningsveckan och min specialvecka i brudbinderi levde inte heller riktigt upp till förväntningarna även om det var väldigt roligt. Jag fick knappt någon vägledning alls. Jag fick inte heller alla papper nu när jag slutade (som utlovat). Jag tror att en av anledningarna till att jag inte känner mig helt nöjd är att jag hade väldigt höga förväntningar på den här utbildningen innan jag började. Allt lät så himla bra i början. Det är dock möjligt att jag kommer att uppskatta utbildningen och tiden här mer när jag kommer hem och börjar jobba igen. Nej, nu måste jag packa inför hemresan imorgon! Det har varit roligt att skriva denna blogg, här finns inlägg från i stort sett hela utbildningstiden samlade. Totalt har jag lagt upp 160 bilder så här långt. Vi får väl se om jag fortsätter skriva ...

Julia

1 kommentar: