torsdag 14 januari 2010

Asymmetri

Idag hade vi först lite teori om asymmetri. Sedan fick vi göra solitärbuketter och nivåbuketter. Vi har haft praktiskt arbete med blommor nästan hela dagen och det var såååå roligt :-)! Här är den första solitärbuketten jag gjorde: Det är kalla, eukalyptus och två pinnar. Kallan slokade lite, det var synd. Sedan var det kanske inte så snyggt att pinnarna gick i kors men men .... Det var väldigt svårt att få in pinnarna i spiralen och på rätt plats .... Här är den andra solitärbuketten: I denna är det strelitzia (papegojblomma), anthuriumblad, björngräs och strålgräs. Har stuckit in en pärla och lindat bindstället med bast och bulliontråd, snyggt. Men precis när jag skulle binda ihop den här buketten gick en av klasskamraterna förbi och råkade dra med sig allt så det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig ... Men detta är verkligen en superhäftig blomma (men dyr)! Jag fick ta med mig den hem sedan. Det här är min andra nivåbukett (den första tog jag tyvärr ingen bild på): Synd att bilden blev överexponerad, det blir lätt så när det är svart bakgrund. Det är i alla fall en lilja, två nejlikor, tre rosor, ett par kvistar kryss, lite vaxblomma, ett par läderblad och en knippe björngräs. Har använt ruscusblad som mellanstick. Vi skulle tänka på att få balans och jämvikt i buketten och tyckte faktiskt att jag lyckades med jämvikten. Den lutade inte åt något håll. Balansen vet jag inte, läraren tyckte i alla fall att den var ok. Jag experimenterade lite med den här buketten och testade att sticka in ett par blommor i den färdiga spiralen. Det var kul. Har äntligen börjat greppa detta med spiralen, man kan lägga eller sticka in blommorna vart som helst och från vilket håll som helst, bara det blir en spiral. Jag kommer att fixa detta. Nu gäller det bara att få det snyggt också *hrrm*. Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar