tisdag 26 januari 2010

Krans

Idag har vi fått lära oss att göra en kransstomme av cypress (en slags barrväxt). Den används oftast i sorgbinderi till begravning. Det tog ca 3 timmar innan vi var färdiga, jag blev klar sist men så var jag också ganska noggrann med min. Nu ska jag försöka komma ihåg hur man gjorde .... Först lindade vi kranspapp runt en halmstomme, annars smular halmen så mycket och det blir lättare att täcka. Man lindar pappen inifrån och ut lite omlott. Man får vara lite försiktig, den går sönder lätt. När man har lindat hela kransen med papp tar man en rulle ståltråd och sticker ned en bit tråd ganska djupt i kransen. Först virar man ståltråden ganska löst ett varv, sedan virar man ytterligare två varv och drar åt allt hårdare. Då sitter den fast. OBS! Den plana sidan av stommen ska vara neråt. Sedan är det dags att börja linda cypressen. Man bör ha klippt ett gäng färdiga bitar av cypressen innan, det gör man med en sekatör. Det går åt ca 1 kg cypress till en krans av den här storleken.

Man delar ofta flera kvistar i lite olika storlekar. Det är en viss teknik att klippa cypressen rätt så att det blir så lite svinn som möjligt. Cypressen ska ligga medsols på kransen (dvs spetsarna/riktningen ska vara medsols) men man binder åt andra hållet dvs motsols. Man börjar utifrån och går inåt. Mellanstor cypress ytterst, störst cypress i mitten och minst cypress innerst (mot insidan av kransen). Det blir för yvigt om man tar de största cypressen ytterst/innerst. När jag band cypressen höll jag först rullen med ståltråd i vänster hand och plockade cypressbitar med höger hand. Jag höll bitarna på plats med hjälp av ståltråden och även handen/något finger om det behövdes. När de minsta bitarna ska placeras på insidan av kransen kan det bli trixigt. Jag kom dock på ett sätt som förenklade det hela för mig eftersom jag (tydligen) är "tvåhänt". När jag kom till insidan av kransen bytte jag helt enkelt grepp och tog trådrullen i höger hand istället. Då underlättar det om man har de små bitarna på vänster sida av kransen så kan man plocka dem med vänsterhanden. Det som gör denna teknik så bra (enligt min mening) är att jag då kan hålla fast de små bitarna med ståltråden och tummen så att de ligger där de ska. Det gör det också enklare att dra tråden under kransen sedan. Viktigt att hålla tråden spänd och höger tumme nedtryckt samtidigt som man lyfter upp kransen och drar runt ståltråden med vänsterhanden. Visst skulle jag kunna linda allt med högerhanden men jag tyckte att detta kändes säkrare.

När man binder med cypress gör man först ett helt varv och sedan ett halvt o.s.v. Man virar ståltråden så att 2/3 av cypressen blir ovanför tråden och 1/3 nedanför. När man har lindat ett varv cypress virar man tråden ytterligare ett varv snett utanför det föregående varvet på cypressens "fötter" som en liten tårtbit med mittpunkt inåt. Sedan lindar man nästa varv med cypress ovanpå den tråden och så fortsätter man. Ju större bitar cypress man tar desto större mellanrum eller "tårtbitar" kan man få. Det går snabbare så men kanske inte alltid blir lika snyggt. Det är viktigt att man virar ståltråden ganska hårt så att cypressen kan luggas utan att lossna. Ståltråden eller pappen får heller inte synas. När man har kommit runt måste man vika den cypress man startade med åt sidan så att man kan linda hela vägen så att inte avslutet syns. När man har lindat sista varvet tar man en grov ståltråd (finns i färdiga längder) och sticker ned halvvägs i kransen. Sedan snurrar man en bit ståltråd från rullen runt denna, knipsar av den vid ca 4 cm och trycker ned den i kransen med en tång eller liknande. Då lossnar det inte. Om man vill kan man frisera kransen lite med sekatören efteråt men det hann inte jag. Min blev nog ganska jämn ändå. Ja, jag tror att det var allt. Så här blev resultatet:
Baksidan: På baksidan ser man tydligt alla varv jag har gjort med ståltråden, detta är ett riktigt hantverk! Jag har hängt kransen på en kranshållare. Imorgon ska vi dekorera våra kransar med blommor. Ska bli skoj. En annan sak som jag tycker är väldigt roligt är att jag inte reagerade nämnvärt på cypressen fastän vi var 15 stycken som höll på med det en halv dag :-). På praktiken i höstas misstänkte jag att jag var allergisk mot cypress men det är nog bara gran jag inte tål. Fick slänga ut julgranen :-(! Som tur är förekommer inte gran så ofta i blomsteraffärerna. Cypress däremot är ganska vanligt men de flesta förvarar den i kyl och då känner man inte av den lika mycket. Hur som helst så bör en sådan här krans ta högst 1 timme att binda om man ska följa riktpriserna för arbetskostnad och material. Vi höll som sagt på i 3 (!) timmar men det är alltid svårt i början.

Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar