tisdag 12 januari 2010

Skolstart

Nu har jag påbörjat min floristutbildning. Igår hade vi lite mjukstart med presentation av skolan, lärarna, eleverna och utbildningens upplägg. Sedan fick vi snitta blommor. Det var inga som helst problem, det har jag ju redan lärt mig när jag praktiserade under hösten. Idag har vi fått börja lära oss att binda buketter, närmare bestämt rundbundna, luftiga buketter i dekorativ stil. Vi skulle bara träna på att binda i spiral och försöka strunta i färg och form. Jag fick lära mig en lite annorlunda teknik som jag inte har testat tidigare, det var lite klurigt men verkar smart. Svårt att förklara hur man skulle göra, tog ej med mig anteckningarna hem. Men man tar först en blomma. Blomma 2 lägger man sedan framför denna från vänster till höger. Blomma 3 lägger man bakom blomma 3 från höger till vänster. Sedan vrider man buketten ett kvarts varv motsols (man tar tag med andra handen nedanför den andra handen) och upprepar samma sak; en blomma framför, en blomma bakom, vrid. Jag TROR att det är så man ska göra i alla fall ... Men det är jättesvårt att vrida när man bara har tre blommor så jag vet inte .... Det gäller att ha ganska starka nypor då. Det blir faktiskt lättare när man fyller på med mera blommor och kan flytta in buketten i handen. Till sist kan man i alla fall ta lite blad som manschett runt om. När buketten är färdig binder man ihop den, ungefär på 1/3 längd av bukettens totala höjd. 2/3 av buketten ska alltså vara ovanför bindstället. Detta för att buketten ska bli luftig. Annars blir den för kompakt. Den första buketten jag gjorde brydde jag mig inte alls om formen och symmetrin utan koncentrerade mig bara på tekniken. Använde 10 rosa rosor, 4 hypericum och 3 läderblad. Så här blev resultatet: Inte särskilt snyggt skulle jag vilja säga men jag dokumenterar det ändå. Bukett nr 2 var jag lite mer noga med och det gick faktiskt förvånansvärt lätt. Jag var klar först av alla. Det är 10 rosa rosor, fyra alstroemeria, tre läderblad och tre kvistar sallall. Så här blev den: En av de andra lärarna gav mig mycket beröm för den här buketten så det var roligt :-). Efter en fikapaus fick vi fortsätta göra buketter. Då blandade jag lite fler blommor; nejlikor, rosor, vaxblommor och ruscus (en sorts blad). Men det blev alldeles för svårt + att jag fick problem med tekniken. Jag tror att jag tog loss buketten och började om från början igen tre gånger .... Fick inte till det. Vi avslutade dagen med en genomgång av vad vi hade gjort, lite teori. Fick sluta en timme tidigare vilket var skönt. Jag var rätt så trött i skallen. Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar