fredag 15 januari 2010

Låg bukett

Idag har vi gått igenom hur man gör låga, kompakta s.k "manchettbuketter". Sedan fick vi göra en varsin bukett själva. Jag blev ganska nöjd med min. Tyckte att jag fick till en bra form och tillräckligt mycket "luft" mellan blommorna. Det är svårt att göra kompakta buketter för blommorna ska ligga tätt intill varandra utan att för den skull vara ihoptryckta. Buketten var också bra täckt, man ska inte kunna se igenom den om man tittar underifrån. Storleken blev också bra. Läraren sa också att jag hade gjort ett bra jobb som hade lyckats hålla nere priset på min bukett, bara 230 kr (butikspris). Alla de andra hade gjort buketter för över 300 kr (300-500 kr) fast de hade ungefär samma storlek. Jag vet dock inte om jag lyckades få balans i min bukett men det kanske är lite överkurs första veckan .... Läraren pratade lite om symmetri kontra asymmetri före lunch. Även om buketten är asymmetrisk (som i min bukett) måste det vara balans med blommor och färger. Inte säker på att jag förstod allt hon sa ... Nej än så länge har jag egentligen fullt sjå med att BINDA buketten .... Jag har problem med greppet ibland och det är svårt att lägga en blomma bakom i spiralen. Har inte riktigt fått till tekniken. När buketten var färdig fick vi dekorera den med sisal om vi ville och slå in den i cellofan. Det såg festligt ut men jag föredrar det enkla och stilrena. Gillar inte när det blir för mycket lull-lull. Här är min bukett, sett från ovan och rakt framifrån. Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar