måndag 18 januari 2010

Botanik m.m

Idag fick vi börja dagen med att snitta en massa blommor. Det kommer nämligen nya blommor till skolan varje måndag. Sedan hade vi teori om botanik. Vi ska lära oss namnen och kunna identifiera 10 olika blommor & blad tills nästa måndag, både svenskt och botaniskt släktnamn + artnamn om man vill. Så här ser vår skolsal ut, den är uppdelad i en teoridel och en arbetsdel: Efter teorin fick vi träna lite på att göra luftiga buketter. Här är den första jag gjorde med vita rosor, någon sorts grön nejlika och en prästkrageliknande krysantemum (minns ej sorten): Jag fick verkligen till spiralen i buketten ovan och den blev riktigt luftig men alldeles för lös. Med det menar jag att blommorna inte var fixerade på sin plats utan gled isär. Vet ej om det berodde på att jag band den för löst eller för högt upp. Men nu har jag äntligen förstått detta med spiralen till fullo, vet hur det ska se ut och hur blommorna ska ligga för att det ska bli rätt :-). Sedan gäller det att gripa hårt om buketten med den andra handen när man ska vrida den. Här är den andra luftiga buketten jag gjorde, denna gång med germini, vit nejlika, krysantemum (bollkryss?), lila ageratum och en manchett av läderblad: Samma bukett sedd från ovan: Vad kan man säga om denna bukett då ...? Jo jag tycker att den blev ganska luftig, kanske lite mer mellanrum mellan blommorna. Den blev hårt bunden, blommorna glider inte isär utan sitter där de ska. Jag band buketten lite längre ned denna gång. Jag tror att den blev symmetrisk. Jag är dock mindre nöjd med manchetten, tycker att den hamnade lite för långt ner men läraren sa att den var ok. Läraren säger inte så mycket till mig, allt är ok liksom. Jag ser ju att det jag gör är långt ifrån perfekt men det kanske är fullt tillräckligt just nu och därför säger hon inget. Jag pratade lite med en klasskompis i helgen och hon hade tydligen fått en massa synpunkter och påbackning från läraren om saker som var fel o.s.v. Det måste ju betyda att jag är på rätt väg :-)! Sista timmen fick vi försöka hitta och identifiera olika material och verktyg som används i yrket, vi ska gå igenom det lite mer imorgon. Tjuvkikade förresten på 2:ornas arbeten idag, de hade gjort jättefina, asymmetriska buketter. Jag vill bli lika duktig som dem! Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar