onsdag 20 januari 2010

Grupperingstekniker

Nu har vi som sagt börjat med dekorationer. Det finns två olika grupperingstekniker när man gör dekorationer, radiell och parallell. I en radiell dekoration tänker man sig en mittpunkt där blommorna möts (nere i krukan) precis som när man gör en nivåbukett exempelvis. Man sticker mot en tänkt punkt. Det blir automatiskt en mittpunkt om man sticker in bladen på ena sidan i 90 grader, dvs rakt ut. Nu när vi gör asymmetriska nivådekorationer ska man också försöka göra manchetten längre på ena sidan. Man tänker sig hela dekorationen som en triangel som blir bredare på ena sidan = asymmetri. Men det är samtidigt viktigt att det är balans, dekorationen får inte luta vare sig fysiskt (tippa åt något håll) eller optiskt (se ut att tippa). Inte helt lätt ... Stickmassan bör vara ca 2 cm eller två fingrar ovanför krukan när man gör en radiell nivådekoration. Man bör lämna plats för vattenhål och det är smart att vattna i krukan innan man fortsätter. Sedan tycker jag att det är enklast att börja med (blad-)manschetten. Om man gör den längre/bredare på vänster sida bör man ha höga blommor till höger eller tvärtom. Den allra högsta blomman ska dock placeras i mitten (toppblomma). Det kan vara bra att toppa med två blommor av spetsig typ på lite olika nivå och sedan använda blommor med rundare form nedanför. Lilja & iris är exempel på en spetsig blomform medan ros och nejlika är exempel på runda blomformer. Proportionerna bör vara 1/3 + 2/3 vilket innebär att 2/3 av dekorationen ska vara ovanför krukan. Krukans höjd har alltså betydelse, man kan jämföra den med bindstället på en nivåbukett. Här är en asymmetrisk nivådekoration med radiell grupperingsteknik som jag har gjort som en del av ett grupparbete (kul med alla termer va?): och dess baksida: Istället för två spetsiga blomformer tog jag två långa pinnar. Jag har lindat fast eukalyptusen i ena pinnen med dekorationstråd för att den ska bli rakare och låtit lite brudslöja hänga ned över den bredare sidan av manschetten för att förstärka asymmetrin. Jag tyckte att det kändes lite bakvänt att göra den breda manchetten till höger (sett framifrån) men de andra hade gjort så, så jag gjorde likadant. Lite klurigt var det, lättare att ha den till vänster tycker jag. Här är hela grupparbetet som skulle gå i orange och vara i ungefär samma stil. Jag har gjort den i mitten: Så över till parallell grupperingsteknik som är någonting helt annat. Jag har aldrig gjort detta tidigare, det var jätteskoj :-). Fort gick det också, jag var klar långt före alla andra. En parallell dekoration ska vara "rak" med riktning uppåt, det är nog enklast att förklara det så. Man arbetar ofta med motsatser för att skapa kontrast t ex rak-krokig, bruten-obruten, tjock-tunn o.s.v. Här är min första, parallella dekoration: Sedd från andra hållet: Läraren tyckte att den blev bra, strikt. Jag kunde dock ha delat på kängurutassen (det orangea, kvistiga materialet) och stuckit ner några korta kvistar i botten på krukan också. Kanske det skulle ha varit en iris mindre (blå blomman) och så kunde jag ha sänkt den andra irisen till en annan nivå så att inte allt hamnar på samma höjd. Pinnarna kunde också ha varit något högre för att ge mer höjd och luft till dekorationen. I en parallell dekoration ska det också vara 1/3 + 2/3 men en del jobbar med mer extrema proportioner som 1/4 + 3/4. Man försöker undvika alltför mycket runda blomformer och blad. Stjälkarna ska synas för att förstärka det raka, uppåtsträvande intrycket. Färgen får gärna fördelas i hela dekorationen, uppifrån och ned. Till skillnad från en radiell dekoration ska stickmassan i en parallell dekoration vara ca 2 cm UNDER krukkanten, detta för att få plats med olika fyllnadsmaterial. Nej nu ska jag gå och lägga mig. Är helt slut, de senaste två dagarna har varit intensiva. Men bloggen är väldigt bra för då kan man reflektera över det man har gjort och förhoppningsvis komma ihåg det bättre. Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar