onsdag 13 januari 2010

Halvseg dag ...

Idag var jag väl inte helt nöjd när jag kom hem. Hela förmiddagen ägnades åt teori om varuvård som jag till 90 % redan kunde och en massa annat snack. Hjärnan stod på läge grill efteråt. Efter lunch fick vi göra ett grupparbete om blommors olika geometriska former som drog ut onödigt mycket på tiden, tycker jag. Sista timmen fick vi ÄNTLIGEN jobba på egen hand med blommor. Vi skulle göra en låg, rund bukett med grenigt material i form av brudslöja och/eller blåbärsris och en valfri blomma i mitten. Samt en manschett runt om. Buketten skulle vara formad som en ganska kompakt bulle. Bindstället skulle vara på halva höjden. Vi skulle träna på spiraltekniken, lära oss att dela på brudslöjan/blåbärsriset och tänka på formen. Hjälpläraren demonstrerade ett exempel.

Jag gjorde två buketter. I den första buketten använde jag rosa brudslöja, blåbärsris, en rosa nejlika och en manschett av ruscus runt om. Det var lite trixigt att trä ner nejlikan i bukettens mitt på slutet men gick bra efter lite lirkande. Jag var klar först. När jag tittade mig omkring upptäckte jag att de andra hade gjort mycket högre och mer omfångsrika buketter och fick lite ångest över min yttepyttelilla skapelse .... Jag hade nog snittat mina blommor för mycket, brudslöjan blev ganska kort efter delning .... Eftersom det var en halvtimme kvar frågade jag om jag fick göra en till bukett och det gick bra. Det fanns dock bara småslattar kvar då så bukett nr 2 blev tyvärr lika liten som den första ... Jag var missnöjd och tyckte att de andras buketter var mycket finare. Men allt behöver inte bli perfekt vid första försöket. Det är väl det som är mitt största problem, jag är för noga och jämför mig för mycket med andra. Men samtidigt kan jag inte sluta tänka på hur dyr utbildningen är och jag vill verkligen lära mig allt som vi ska lära oss. Mina små buketter står längst fram:

Närbild på mina buketter (i den vänstra är det blåfärgad brudslöja, lite blåbärsris, krysantemum och en manschett av ruscus): På tal om spiral så ska man förresten inte vrida buketten redan efter tredje blomman om man använder sig av framför/bakom-tekniken. Man lägger på ytterligare två blommor (framför + bakom) innan man vrider. När man gör så små buketter som jag gjorde idag kan man dock använda sig av en enklare spiralteknik då man bara lägger blommorna framför varandra (från vänster till höger) varpå man vrider buketten motsols. Jag har tränat lite på detta tidigare under min praktik men då vred jag buketten MEDSOLS. Det verkar inte finnas något rätt eller fel i detta så länge blommorna ligger i spiral men jag tror att det blir enklare att göra snygga buketter med framför/bakom-metoden så jag ska försöka lära mig det. Jag hoppas vi får träna mycket mer på att göra buketter. Känner att jag har lite panik att lära mig detta eftersom jag kanske bara ska gå en termin.

Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar