måndag 25 januari 2010

Kondoleansbukett

Idag var jag trött, rejält trött. Sov nämligen lite dåligt på tåget i natt. Det var kallt och bullrigt, misstänker att någon av mina medresenärer hade öppnat fönstret. Men jag kom i tid till skolan och klarade mig genom dagen. På måndagar är det först varuvård, snittning. Sedan fick vi 10 nya blommor & blad som vi ska lära oss tills nästa vecka (botanik). Efter lunch fick vi prova på att göra en kondoleansbukett efter en kortare genomgång. En kondoleansbukett ger man till anhöriga när någon närstående gått bort. Den kan i princip se ut hur som helst men det är vanligt att den ger ett lugnt intryck och man använder sig oftast av ljusa, diskreta färger. Det var nog bara jag i hela klassen som gjorde en nivåbukett (de andra gjorde rundbundna, luftiga buketter) men jag känner att jag behöver träna mer på nivå så därför gjorde jag en sådan. Jag valde blommor som jag tyckte harmoniserade väl med varandra i ljusrosa/lila nyanser. Här är min bukett: Jag har använt två alströmeria, två kallor, tre germini, lite skimmia, en kvist tikki och tre läderblad. Tyvärr flyttade sig alströmerian något då jag band ihop buketten så resultatet blev inte som det var tänkt men jag hann inte fixa det. Nästa gång jag gör en bukett måste jag dra åt hårdare när jag binder den och försöka att inte släppa taget när jag gör knuten. Eller nåt. Det är inte roligt när blommorna flyttat sig när man bundit ihop buketten :-(. Ett vanligt nybörjarfel tydligen. Sedan behöver jag ju inte göra det svårare för mig än nödvändigt ... Just den här buketten är vänsterbunden, dvs spiralen går åt vänster. Min lärare tror att jag är tvåhänt och kan binda åt både höger och vänster men det ÄR lättare att binda åt höger så jag ska försöka tänka på det hädanefter. Läraren verkade dock inte fästa så stor vikt vid tekniken och kompositionen i kondoleansbuketterna utan sa att vi skulle tänka mer på känslan vi ville förmedla med våra buketter. I sådana fall tyckte jag att känslan var helt rätt i min bukett. Jag tycker att den känns ganska diskret samtidigt som den visar omtanke, om man kan säga så. Nu kan förresten alla lämna kommentarer i min blogg, inte bara de som har registrerat användarnamn. Lämna gärna synpunkter! Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar