torsdag 28 januari 2010

Hög begravningsdekoration

Idag har vi fått göra höga begravningsdekorationer. Vi hade en vikarie som var jätteduktig och entusiastisk. Vi fick chansen att jobba lite mera fritt. Jag gick mycket på känsla och det var verkligen roligt. Vår ordinarie lärare kan vara lite väl strikt ibland. Jag antar att vissa behöver det och andra inte. Jag tillhör nog den senare kategorin. Jag vill gärna prova mig fram, experimentera lite. Sedan behöver det kanske inte vara helt enligt regelboken alla gånger, det blir lätt väldigt stelt och statiskt. Vad ska man då tänka på när man gör en hög begravningsdekoration? Jo först och främst ska handtaget på hållaren (i detta fall en florette petit) vara till höger. Handtaget ska inte synas men man har kortare material på den sidan om man gör en asymmetrisk dekoration. Blommor och blad över handtaget bör vinklas uppåt lite. Man kan tänka sig den symmetriska dekorationen som ett Y och den asymmetriska dekorationen som ett spegelvänt L (dock ej helt vinkelrätt nedtill). Dekorationen får inte bli för bullig nedtill. Proportionerna är 1/3 + 2/3 enligt det gyllene snittet. Man sticker radiellt. Toppblomman brukar placeras i mitten men inte alltid. Man kan behöva skafta en del blommor och blad s.k gaffelskaftning. Man lindar då ståltråd runt stjälken så att det sitter bättre. Vi jobbar hela tiden med dekorativ stil vilket innebär att formen är viktigare än blommorna. I detta fall är formen triangulär. Här har läraren lagt grunden till en symmetrisk (eller liksidig) begravningsdekoration: Här har hon flyttat om blommorna lite och gjort dekorationen asymmetrisk istället: Jag valde att göra en asymmetrisk dekoration. Så här blev den: Samma dekoration fast mot vit bakgrund: Jag har använt två långa pinnar, lejongap, germini, ranunkel, alströmeria, kryss, brudslöja, sallall och lite pistage. Läraren tyckte att min dekoration blev bra men sa att jag kunde ha dragit ut brudslöjan något i den längre "förgreningen". Sedan ska jag försöka att använda lite mindre sallall hädanefter. Jag börjar gilla sallall, hatade dessa blad på min första praktikplats ... En annan sak som man kan tänka på är att försöka vinkla germinin/gerberan lite uppåt, annars kan man få intrycket av att de stirrar på en. Vi fick börja på en låg begravningsdekoration också men de ska vi göra klart imorgon. Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar